Sposoby na pozyskanie pacjentów do gabinetu podologicznego

Wszyscy zajmujący się Podologią świadcząc usługi w tej nowej a właściwie raczkującej dziedzinie w Polsce, wiedzą jak trudno jest o pacjenta. To dzięki zgodzie pacjentów na zabieg podologiczny udaje się nie tylko utrzymać swój gabinet, ale i mieć za co żyć.

To, że profesjonalne wyposażenie gabinetu podologicznego dla nie jednego podologa to przysłowiowe krocie, wie każdy kto rozpoczął działalność na własny rachunek. Potem dochodzą jeszcze opłaty stałe jak czynsz, prąd itd.
Stałe inspekcje i kontrole sprzętu wymuszają następne wydatki.
Poza tym koszty doszkalania się poprzez uczestnictwo w seminariach oraz poszerzanie wiedzy na kursach podologicznych, które ciągle są drogie, skutecznie obarczają budżet tej działalności. Trzeba też nadmienić o reklamie, bez której gabinet podologiczny nie będzie dobrze prosperował.

Sam stanąłem przed wyzwaniem organizacji swojego gabinetu podologicznego i efektywnego w nim zarządzania. Jako młody człowiek z prawie żadnym doświadczeniem organizacyjnym, musiałem skorzystać z pomocy innych osób. Dziś moja działalność mimo krótkiego stażu całkiem nieźle się rozwija. Zawdzięczam to osobie znającej się na prowadzeniu biznesu czyli mojemu managerowi i zaufanym osobom, które z sercem pomagały i nadal jeszcze pomagają mi w organizacji mojego gabinetu.
Zdaję sobie sprawę z tego jak trudno jest zorganizować życie gabinetu podologicznego w czasach aktualnego kryzysu gospodarczego – szczególnie tym nowo powstałym gabinetom.
Dlatego podzielę się moimi skromnymi spostrzeżeniami. Mam nadzieję, że właściciele działających już gabinetów podologicznych przynajmniej w kilku punktach znajdą także dla siebie dobre wskazówki do działania w pozyskaniu swoich pacjentów.

Gabinet jest Twoją wizytówką.

  • Zabiegi muszą być wykonywane w czystych pomieszczeniach. Pacjent musi siedzieć na wygodnym i czystym fotelu.
  • Higiena na każdym kroku. Dezynfekcję fotela na którym siada pacjent do zabiegu zrób przed zaproszeniem go na fotel, by ten widział, że dbasz o jego zdrowie i bezpieczeństwo.
  • Narzędzia potrzebne do zabiegu rozpakuj z worków do sterylizacji tak, by Twój pacjent widział, że narzędzie jest przeznaczone tylko dla niego.

To nie tylko kwestia demonstracji higieny, ale przede wszystkim dbasz o swoją reputację i dobre imię. Takie postępowanie przynosi dobre odczucia i przyczynia się do tego, że pacjent opowie o tym swoim znajomym. To jest bardzo dobry zwiastun dalszych poleceń ze strony Twojego pacjenta.

Poczta pantoflowa.
Większość moich doradców powiedziało mi to samo: „jeden zadowolony pacjent może przynieść trzech nowych pacjentów, a jeden niezadowolony opowie o swojej porażce aż siedmiu.” Kalkulacja jest prosta i nie trzeba jej tłumaczyć.

  • W podologii często trafiają się bardzo trudne przypadki na stopach i nie każdy zabieg może być w stu procentach bezbolesny. Uświadomienie tego pacjentowi sprawi, że przygotuje się on do tego psychicznie i po udanym zabiegu na pewno nie będzie przed nikim narzekał.
  • Postaraj się nawiązać dobry, partnerski kontakt ze swoim pacjentem. To bardzo dobrze wpływa na wzajemne relacje podczas kolejnych wizyt i sprawi, że będziecie mieli do siebie więcej zaufania.
    Pozytywne relacje z pacjentem pomagają zawiązywać dobre koneksje co często skutkuje tym, że Twój pacjent opowie o Tobie innym znajomym.

Małe co nieco.
Powszechnie wiadomo, że każdy cieszy się z prezentu od bliskiej osoby.

  • Ty też możesz sprawić przyjemność swoim pacjentom darując im choćby próbkę dobrego kremu na stopy. Szczególnie mali pacjenci będą wdzięczni za np. pachnący olejek do kąpieli stóp, albo jakiś mały gadżet przypominający stopy. A jak cieszy się dziecko to cieszy się cała rodzina 🙂
  • Dla pacjenta odwiedzającego Twój gabinet któryś raz z rzędu zaproponuj skromny rabat.
  • Dobrym sposobem jest też przesłanie np. świątecznej kartki z życzeniami albo kartę upominkową dającą możliwość ponownego skorzystania z Twoich zabiegów. Z pewnością takie małe co nieco będzie dobrze zapamiętane.

Propozycje za szybą.
Wystawka z profesjonalnymi i skutecznymi preparatami do stóp, wkładkami do obuwia albo przydatnymi gadżetami nie tylko przyciąga oko pacjenta, ale jest czymś w rodzaju unikatowego mini sklepiku, gdzie Twój pacjent może zrobić małe zakupy.
Informacje przekazane przez pacjentów o możliwości nabycia czegoś, czego nie znajdzie np. w aptece będą odbierane wśród ich znajomych z wielką ciekawością.

No dobrze, ale powyższe informacje dotyczą pacjentów, którzy już trafili do Twojego gabinetu podologicznego a sposoby na pozyskanie pacjenta głównie zależą od Ciebie i Twojego podejścia do niego.
A co zrobić żeby pacjenci znaleźli Twój nowy gabinet? – to chyba najtrudniejsza sprawa, ale rozwiązania oczywiście są i to całkiem dobre.

Bez reklamy ani rusz.
Trudno doradzać komuś w jakim oknie albo na jakiej ścianie budynku ma znajdować się reklama gabinetu. Tutaj wybór należy do właściciela.
Sam popełniłem błąd zgadzając się na umieszczenie banera reklamowego (1m x 3m) na wysokości 7 metrów od ziemi, w dodatku razem z bannerami innych działalności. Mimo iż znajduje się on przy jednej z głównych ulic mojego miasta, to m.in. dlatego że ma sporo informacji stał się po prostu mało czytelny i raczej nie zdaje egzaminu. Już wiem, że reklama powinna być umieszczona nie tylko w widocznym miejscu, ale przede wszystkim powinna zawierać krótki, prosty i zrozumiały opis działalności.
Jeżeli Twój gabinet znajduje się w pobliżu deptaku i miejsca ruchliwego dla pieszych, to szczegółowych informacji na temat tego co robisz możesz zamieścić więcej.
Koniecznie potrzebne są wskazówki jak dojść do drzwi Twojego gabinetu by pacjent nie błądził, tylko szybko dotarł do gabinetu.

Reklamować się skutecznie.
Nie sztuka wydawać grube pieniądze gdziekolwiek i na wszystko co wiąże się z reklamą. Sztuką jest zainwestować w skuteczną reklamę.
Trzeba się reklamować w mieście gdzie masz swój gabinet podologiczny. Trzeba też wyjść z reklamą do pobliskich miejscowości, gdzie są Twoi potencjalni pacjenci.
Należy przy tym uważać by nie zrobić krzywdy swojej konkurencji. Pamiętaj, że konkurencja musi być oparta na zdrowych zasadach, a nie na chamstwie i prześciganiu się w stawianiu słupów ogłoszeniowych ze swoim logo. Dobrym zwyczajem jest umówienie się co do zasad reklamowania i stosowania takich samych lub zbliżonych cen. W tym przypadku z propozycją spotkania wychodzi zawsze właściciel nowo powstałego gabinetu.

Jak metody reklamowania oceniają moi doradcy?
Ocena 1 = najmniej skuteczna, 5 = bardzo skuteczna.

  • Reklama w radiu i lub TV = 1 (bo droga i zbyt krótka emisja)
  • Ogłoszenia w bazach internetowych = 1 (bo najczęściej informacje z bazy wykorzystują głównie handlowcy)
  • Reklama w telewizji osiedlowej = 2 (nie każdy lubi oglądać reklamy w TV)
  • Reklama na samochodzie = 2 (nie każdy zapamięta np. adres gabinetu z jadącego samochodu)
  • Roznoszenie, rozdawanie ulotek = 2 (ulotki często trafiają do kosza)
  • Reklama w gazecie regionalnej = 3 (widoczna reklama jest kosztowna a po przeczytaniu gazeta trafia do kosza)
  • Facebook i podobne forum = 3 (ograniczona ilość znajomych, którzy nie koniecznie mieszkają w Twoim regionie)
  • Własna strona internetowa = 4 ( ocena dobra jeśli adres strony www dodatkowo podajesz np. na swojej wizytówce)
  • Sponsoring na zabawach karnawałowych, dożynkach itp. = 4 (jeśli już to wyłącznie w swoim regionie)
  • Obecność i pokaz na targach związanych ściśle z kosmetyką i profilaktyką leczenia stóp = 4 (ocena 5 tylko jeśli targi są w pobliżu Twojego gabinetu)
  • Obecność i pokaz na targach regionalnych nie związanych ściśle z kosmetyką i profilaktyką leczenia stóp = 5 (warunek – dużo odwiedzających targi)
  • Pozycjonowanie własnej strony internetowej = 5 (dotyczy pozycjonowania regionalnego, nie ogólnopolskiego)
  • Propagowanie wiadomości podologicznych na poczytnych forach i stronach internetowych = 5 (wyłącznie tam gdzie możesz podać adres do Twojego gabinetu podologicznego)
  • Wywiad w gazecie regionalnej na temat zabiegów i porad podologicznych = 5 (interesujący wywiad jest zapamiętywany przez czytelnika, który dzieli się nim z innymi)

Współpraca z lekarzem
Bardzo dobrym sposobem na pozyskanie pacjentów do gabinetu podologicznego jest kontakt i współpraca z lekarzami o specjalizacjach zbliżonych do działalności podologicznej.
Umiejętności podologa będą doskonałym uzupełnieniem chirurga, który prawdopodobnie nigdy nie założy klamry ortonyksyjnej na wrastający albo wkręcający paznokieć. Współpraca między nimi jest korzystna dla obu stron.
Bardzo dobrą współpracę można również inicjować z dermatologiem, diabetologiem czy ortopedą.
Tym specjalistom przydaje się ktoś taki jak podolog. Dla podologa to z kolei cenna znajomość, dzięki której może pozyskać dodatkowych pacjentów.
Działa to również w drugą stronę. Pacjenci ze zbyt trudnymi przypadkami powinni być odsyłani do tychże lekarzy specjalistów.
W rezultacie korzyści odnoszą wszyscy, ale przede wszystkim pacjenci, a o to właśnie chodzi.

Przynajmniej 80% społeczeństwa ma problemy ze stopami i często nie wie kto może im w tym pomóc.
Trzeba więc przekazywać ludziom informacje o podologach, których w Polsce jest jeszcze tak bardzo mało.
Powinno się powielać jak najwięcej informacji: po co jest Podologia i w czym pomaga podolog.

Na zakończenie jeszcze jedna, osobista porada.
Czyń dobro drugiemu człowiekowi, a on odwdzięczy się tym samym.
Jeśli każdy będzie tak myślał, to sukces jest murowany – macie moją gwarancję.

Jan Cyrulik

Proponuję jeszcze podobne artykuły:
Stopy intymną częścią ludzkiego ciała?
Jaką wybrać frezarkę? – rodzaje i różnice w frezarkach
Pilniki czy frezy?
Zastosowanie produktów propolisowych w podologii
Procedury i instrukcje w gabinecie podologicznym
Co dezynfekować a co sterylizować w gabinecie podologicznym, gabinecie kosmetycznym, tauażu lub salonie fryzjerskim